Dostala jsem za úkol vypracovat studijní text tak, aby byl užitečný mně i mým spolužákům. Téma mě dost zaujalo, tak jsem si řekla, že ho nabídnu k přemýšlení i vám. :)

Tady je zkrácený text seminárky:


 

Nadané dívky a gender

Působení genderových stereotypů na rozvoj nadání a talentu nadaných dívek je velmi zajímavé téma, o kterém je možné napsat mnoho stran. Toto téma mě zaujalo na první pohled, proto jsem si ho zvolila jako námět pro seminární práci, kterou jsem se snažila vytvořit tak, aby byla užitečná i pro ostatní spolužáky, kteří navštěvují předmět XS093 Pedagogická činnost s nadanými žáky na Masarykově univerzitě v Brně.

Uvádím zde velmi stručný přehled základních informací, pro širší porozumění doporučuji pročíst materiály, ze kterých jsem čerpala při tvorbě práce. Odkazuji z nich na webové stránky, kde je můžete najít kompletně ke stažení (kromě knihy Nadání a nadaní):

Bibliografie

Hříbková, Lenka. 2009. Nadání a nadaní. Nadání a nadaní. Praha : Grada, 2009, stránky 112- 115.

Lucie Jarkovská, Kateřina Lišková. 2008. Genderové aspekty českého školství. Sociologický časopis. 2008, Sv. 44, 4.

Nadané dívky. Vondráková, Eva. 2000. Olomouc : Testcentrum Praha, 2000. stránky 302-304.

Úvodem trocha historie a zajímavých čísel

  • Ještě před 150 lety byly ženy téměř vyloučené ze vzdělávání
  • Více než polovina žen ve věku nad 65 let měla v roce 2008 pouze základní vzdělání
  • Ve věkové skupině 25- 39 let mělo v roce 2008 maturitu 44,7% žen a 32,4% mužů (vysokoškolaček bylo v této věkové kategorii jen o 1,5% méně než vysokoškoláků)
  • V roce 1991 tvořily ženy 44% studentů vysokých škol, v roce 2005 to bylo 50,6% a v roce 2010 již téměř 57%

Fakta:

  • Členy Mensy jsou převážně muži
  • Mezi významnými osobnostmi vědy a umění je více mužů
  • Ve většině prací o nadaných výrazně převažuje počet chlapců nad počtem dívek

Tato fakta nás vedou k následujícímu závěru:

CHLAPCI JSOU INTELIGENTNĚJŠÍ A NADANĚJŠÍ NEŽ DĚVČATA

Je to pravda? Výzkumy nás vedou k jinému závěru….

  • Hlavním rozdílem mezí dívkami a chlapci není nedostatek nadání, inteligence ani píle
  • Dívkám chybí „typické mužské vlastnosti“, jako sebedůvěra, nezávislost a rozhodnost
  • Výše zmíněné je způsobené prostředím, ve kterém dívky vyrůstají a sociálními faktory

Dívkám brání v seberealizaci vnější a vnitřní překážky:

-          Mezi vnější překážky patří:

  • Autoritativnější výchova dívek, která obsahuje více nevyžádané pomoci (vychází to z genderového stereotypu, že dívky mají nižší schopnosti než chlapci) → dívky přijmou hodnocení a očekávání okolí, svá selhání připisují nedostatku schopností

-          Vnitřní překážky jsou například:

  • Obviňování oběti (neúspěch je přičítán neschopnosti a úspěch nepřijatelnému chování)

Rozdíl mezi nadanými chlapci a dívkami můžeme hledat také v jejich přístupu k vlastnímu nadání. Zatímco nadaní chlapci se chovají obtížně, dávají svému okolí znát svůj problém a tím ho přimějí ke změně, nadané dívky se chovají spíše klidně a tiše a samy se trápí, pro okolí je velmi těžké rozpoznat, že je dívka nadaná. Je možné, že právě z tohoto důvodu je v naší společnosti mnohem více neodhalených nadaných dívek než chlapců a proto se zdá, že je více nadaných chlapců než dívek.